søndag 23. februar 2014

Makeover


I fjor høst sydde jeg denne kjolen til mor. 
Den ble raskt en favoritt og er brukt mye, men den har alltid vært litt trang over brystet. (Sånn kan det gå når mål skal tas selv i hui og hast og meldes over tlf ;) ) En liten bolero over har skjult dette , men det er jo mest behagelig når kjolen passer. 

Så hva gjør man når kjolen er litt for liten?., jo man gir den en liten makeover. 
En kile i samme stoff ble raskt forkastet da det fort så ut som den var skjøtet på av akkurat den grunn at kjolen er for liten. Trikset var å få det til å se  ut som om kjolen skulle være akkurat sånn fra starten.. Derfor ble det kontrast og vi ble enige om at sort lin i samme kvalitet kunne bli tøft. For å ta opp det sorte i sidene og gi kjolen en helhet, stakk jeg også fast et bånd rundt hele kjolen. Kjolen hadde fire innsnitt i front, dette ble litt mektig sammen med stripene synes jeg, derfor laget jeg to dypere og lengre innsnitt for å gi kjolen fasong igjen.




Kjolen er på vei i posten, og jeg er spent på om den faller i smak.
Bio-lin fra kreativ (pppp.no)

2 kommentarer:

Libe sa...

Jag tycker att du har lyckats jätt bra :) bandet i nederkant blev snyggt till. Grattis ;)

Helle sa...

Veldig smart løsning. Ofte er noe av utfordringen å finne akkurat det stoffet som kan løfte plagget i sånne sammenhenger. Ellers blir det som du sier veldig tydelig at man har skjøtet på noe fordi det var for trangt. Den andre utfordringen synes jeg er å akseptere at plagget får et helt annet uttrykk enn det som var originalen. - Synes du har lykkes godt her. Smart med kanten på kjolen for å ta opp stoffet flere steder.