tirsdag 24. juni 2014

Kjole til en sydame

Dette stoffet falt jeg pladask for, og bestemte meg ganske raskt for at det måtte bli en kjole. En kjole med snittmønsterpapir-print måtte jo være en sydame verdig tenkte jeg.

Selv om stoffet er aldri så tøft, så anbefaler jeg det ikke til noe annet en gardinsøm....
kanskje ikke uten grunn at jeg fant det på boligavdelingen på S&S. Jeg tok en sjanse siden stoffet er 80 % bomull, men denne gangen var nok viljen større enn forstanden ;) Stoffet frynset seg raskere enn jeg rakk og kaste over sårkantene, og spiste mye av sømmonnet noe som resulterte i en litt for trang kjole. Selv med fòr er kjolen lett gjennomsiktig, og jeg er usikker på hvor mye stoffet tåler i sømmene. Jeg forsterket sømmen rundt glidelåsen med vliselinbånd, og tiden vil vise om kjolen tåler bruk og vask. 


På grunn av at stoffet var så gjennomsiktig turte jeg ikke å følge den opprinnelige planen om en kjole i flere deler, og med legg. Var redd sømmene og leggene ville syns for mye, og endte derfor opp denne enkle modellen som jeg har sydd noen varianter av før


Grov glidelås måtte til også denne gangen

Stoff fra stoff og stil, og fòr fra pppp.no

2 kommentarer:

Kristin sa...

Så stilig! Skjønner godt at du ville ha en kjole i det stoffet. Kanskje det hadde gått bedre om det var et skjørt? Lyst på...

kaoz sa...

Takk Kristin!
Jeg tenkte også den tanken, men er usikker. Hadde en stor rest igjen som jeg egentlig hadde tenkt kunne bli skjørt men den havnet i søpla..var skikkelig sur og lei etter at jeg var ferdig med kjolen siden stoffet ikke svarte til forventningene.;) Kanskje et skjørt med litt vidde? Det er ikke så dyrt så kanskje verd å prøve? Har ikke brukt kjolen enda så vet ikke hvordan den oppfører seg i bruk og vask enda.