lørdag 21. mai 2016

Rocka kjole med attitude

Min fine kusine spurte meg i julen om det var mulig å få sydd en ny kaozkjole. Gjerne inspirert av Jack Sparrow, var det mulig? Jada sa jeg, og lurte samtidig litt på hva nå jeg skulle finne på for noe lurt.  Et viktig poeng var at kjolen ikke skulle ende opp som et kostyme, men en kjole. Den skulle likevel ha en klar referanse til JP. Vi ble enige om at kjolen skulle være i sort bomullsvelour, jeg tenkte videre skinn som i jakken og hatten, hvitt som i linskjorten og perler og dilldall i skinnsnor som hårpynten. Det røde skjerfet droppet jeg da jeg følte det ble for mye, og fordi jeg vet ar hun uansett ikke er så glad i rødt.

Tok bilder i full fart for å rekke posten, og ser på bildene etter at kjolen er sendt at den henger vindskjevt på bysten. Kjolens armer er altså like lange selv om bilder viser noe annet ;)

Hetten er sydd i imitert skinnjersey, og er f'ôret med bomullsjersey. Samme jerseyen er også brukt i lommen og i mansjettene. Dette gir en helthet, og et lettere uttrykk samtidig som det gir en tøff kontrast mot det sorte. Av samme grunn har jeg valgt å ikke sy stikninger for å holde fôret på plass, men lar det titte frem.

Perler, dilldall og bling i snorene.
Snorene ble tunge med all pynten, og siden snoren egentlig bare er dekor, valgte jeg å ikke sy løpegang til snoren i hetten. Jeg synes det fort ble klumpete i hettekanten og lot derfor snoren ligge langs sømmen mellom hetten og kjolen.

Jeg laget biser av skinnjerseyen og sydde i raglanen fremme, synes det rocket kjolen litt opp samtidig som det ble en helhet med hetten og mansjettene.

Ekstra stor hette er et must på kaozkjolen.
 Innsnitt for fasong i ryggen, og med sitat i vinyl

 
Et av Jack Sparrows mange gullkorn i vinyl langs kjolekanten bak:
The problem is not the problem.The problem is your attitude about the problem.

I stedet for ribbavslutning, har ermene fått mansjetter med trykknapper. Mansjettene er sydd i samme skinnjersey som hetten, og er fôret med samme jerseyen som i hetta og lommen.
 

Tøffe knapper i gunmetal
 
 
 
 
 
materialer:
Bomullsvelour fra Hilco
bomullsjersey fra Elvelyckan (stoffbutikken.no)
Imitert skinnjersey (stoff og stil)
Trykknapper (Le knappar)
HTV  (lind vinyl)
knapper, perler, bling, skinnsnor (knappeboksen, lokal hobbybutikk og stoff og stil)

Ingen kommentarer: