lørdag 23. mars 2013

Dongerikjole

Tøff dongerikjole til en søt dame.
Stoffet har hun kjøpt selv, og så ønsket hun samme modellen som jeg sydde til henne i fjor sommer. (http://kaozbloggen.blogspot.no/2012/07/sommerkjole-i-lin.html)
Vi ble enige om at det ville være fint med litt lavere utringning og litt kortere skjørt.

Stoffet er veldig mykt, og det er en del strekk i det så jeg tror det blir en veldig behagelig kjole. Dessverre har hun fått litt snau klipp som gjorde at kjolen måtte bli litt kortere enn hun ønsket. Håper hun likevel blir glad i den og får brukt den masse i vår og sommer.



Kjolen er fòret med mørkeblått silkefòr.



Jeg har valgt å la glidelåsen være synlig på denne kjole. Synes det passer på en sånn litt tøff kjole.

Når jeg var ute å kjøpte fòret hadde jeg med en bit av dongeristoffet for å være sikker på at jeg fikk rett farge. Når damen i butikken så at det var strekk i stoffet rådet hun meg til å legge til litt mer sømmonn på fòret slik at det ikke skulle føles trangt når kjolen er i bruk. Ca 1cm fordelt på vidden. Arm og hals skulle klippes som vanlig et par mm mindre en hovedstoffet. Kanskje dette er noe jeg mange vet, men jeg synes det var et godt råd, og egentlig veldig logisk når man fikk det påpekt så jeg tenkte jeg måtte dele det med dere :)


Stoff fra stof2000,
silkefòr fra Dokken i sandefjord

2 kommentarer:

Helle sa...

Koselig kjole,:) så da får vi håpe at mottakeren blir like begeistret for den selv om den ble litt kortere enn først tenkt. Det finnes forresten elastisk forstoff som egentlig er veldig ok å bruke under veldig elastiske stoffer. Av en eller annen grunn har jeg det sjelden liggende i lageret, men har faktisk sikret meg et par m av dette bare for noen uker siden.

Libe sa...

Som vanligt , så syr du fantastiska vuxenkläder :) vacker att titta på och säkert mycket skön nu till sommaren.