lørdag 20. april 2013

Hakk i plata? Denne gang i silke ;)

Neste helg skal jeg i konfirmasjon, og etter et dypdykk i klesskapet fant jeg ut at jeg trengte en ny kjole. Siden jeg ikke visste hvor mye sytid jeg hadde til rådighet falt valget på en modell jeg hadde mønsteret klart til, og som er rask og grei å sy. Det ble altså den samme som de to forrige :)
Utrolig hvor mye stoffene har og si for uttrykket og hvor forskjellige de blir.

Jeg var litt spent på hvordan stoffet ville være å arbeide med, og ble positivt overrasket. Den største utfordringen var faktisk å få tatt et greit bilde. Uten fotografen min hjemme og en byste som ikke samarbeidet endte jeg opp med å ta bilde av meg selv i speilet. Siden dere har sett modellen flere ganger før, valgte jeg å ta bilde sånn som jeg kommer til å bruke kjolen. Tenker at den er fin både med bolero og med dressjakke, men syntes det ble litt tøft med skinnjakken og kontrasten mellom det sorte skinnet og den blå silken.

Beklager dårlig bilde,
 men dere får vertfall et inntrykk av kjolen :)



Silken tålte overlock, så jeg valgte å sy sammen med overlocken og så sy en søm rett innenfor med silketråd. Valgte å bruke silketråd på stikningene. Det skal visst gå helt fint å bare sy med vanlig polyestertråd, men siden jeg likevel hadde kjøpt inn silketråd var det jo greit å få brukt den. For variasjonens skyld sydde jeg glidelåsen i siden denne gangen. Kjole er fôret med silkefôr.

Glidleås i siden, og blått silkeför.
Bilder viser litt av strukturen i stoffet


Silkestoffet er kjøpt i Malaysia,
og fôret er kjøpt på Dokken i Sandefjord

2 kommentarer:

Helle sa...

Silke fra Malaysia, - hørtes flott ut! - Fikk noen m med silke fra Thailand for mange år siden. Den var så sart at jeg måtte stryke vliselin i alle sømmene, om ikke stoffet skulle gå i oppløsning. Så den silken du har fått er nok en litt mer robust variant, da den tålte overlocken.

Det er ikke så greit med fotoshooter uten fotograf, men jeg synes nå vi fikk et fint inntrykk av kjolen likevel. Likte godt kontrasten mellom skinn og silke.

Skal selv i konfirmasjon om et par uker, men regner med at det blir å dra frem bunaden. Ikke at jeg mangler andre alternativer, men det er ikke så ofte jeg får brukt den 2 ganger i løpet av et år. :)

Libe sa...

Du kommer att ha den absolut snyggaste klänningen på hela konfirmationen :)